anm_olymp_E-M1_mk2_01

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Anden generation af Olympus’ flagskib kan skyde serier med 60 fotos i sekundet i fuld opløsning og er det mest kompetente Micro Four Thirds-kamera nogensinde.

#Kamera #Olympus
8.9

Den nye topmodel fra Olympus skulle på papiret ikke have en chance. Micro Four Thirds-sensoren er markant mindre end APS-C – for ikke at tale om full-frame. Opløsningen på 20,2 mio. pixels er o.k., men ingenlunde imponerende. I praksis forholder det sig imidlertid anderledes. I en direkte sammenligning med Sonys APS-C-flagskib, Alpha6500, skulle vi på lav ISO se virkelig godt efter for at se forskel på direkte sammenlignelige optagelser. I praksis er det umuligt ud fra deres skarphed og detaljegengivelse at se, om billederne er taget med det ene eller det andet kamera. For begge kameraers vedkommende gælder, at de har rigelig billedkvalitet til print i A3, og som regel har man ikke brug for mere.

Fra ISO 400 kan man begynde at se effekten af støjreduktion på jpeg-billed­erne. Den øges og bliver markant fra ISO 12.800. På raw-filer kan man se, at der er godt med støj på de højeste værdier. I Photoshop kunne vi dog ikke fjerne den med et bedre resultat end kameraet, så støjreduktionen gør det fint. I øvrigt er eksponeringen sikker, og farver og kontrast står nydeligt. Det kan brugertilpasses inden optagelsen på jpeg-billeder. En svaghed er, at kontinuerlig autofokus ikke er så præcis som hos andre kameraer i prisklassen. Det gælder især med motivsporing, hvor kameraet registrerer hovedmotivet og følger det rundt i billedfladen. Når det er sagt, rummer kameraet et overflødighedshorn af funktioner. Vores favorit er muligheden for at skyde 60 billeder i sekundet i fuld opløsning uden autofokus og 18 billeder per sekund med.

Kameraet har en speciel indstilling til høj opløsning, der tager fire billeder, hvor sensoren forskydes en smule mellem hvert, og samler dem til et billede med 49,9 mio. pixels. Den funktion imponerede dog ikke. Kvalitetsforskellen er minimal og står ikke mål med besværet med at sætte kameraet på stativ og indstille det. Desuden må intet bevæge sig under multieksponeringen.

Funktionen Live Composite er til gengæld smart. Den gør det nemt at ramme eksponeringen perfekt, når man maler med lys, fotograferer stjernespor eller fyrværkeri på lang eksponering. Man ser under eksponeringen lyset bygge sig op på lcd-skærmen og kan afbryde optagelsen, når man har fået det ønskede resultat. Desuden kan vi lide billedstabiliseringen, der giver imponerende 5,5 eksponeringstrin, og så er vi vilde med Art-filtrene, der lægger forskellige effekter på billederne.

Søgeren er stor, skarp og informativ og blandt de bedste elektroniske søgere, vi har set. Den kan naturligvis sættes op på flere forskellige måder, fx med histogram eller vaterpas. Skærmen er på 3,0 tommer. Den er delvist berøringsfølsom. Delvist dækker over, at du kan udløse og fokusere kameraet ved at trykke på skærmen og foretage en del optageindstillinger, mens du må bruge knapper til at klikke dig rundt i menuen. OM-D E-M1 Mark II kan optage 4K-video enten i 16:9 UHD-kvalitet, der matcher tv- og computerskærme, eller i 17:9 DCI, der benyttes af filmindustrien. DCI genererer større filer, men er til gengæld også synligt mere detaljeret end UHD. Der er naturligvis indgang til mikrofon og udgang for hovedtelefon.

Det er også muligt at vælge lydløs, kontinuerlig autofokus, hvilket er en fordel under videooptagelse. Den effektive billedstabilisering kommer ikke mindst til sin ret under videooptagelser. Kameraet kan tage to SD-kort, hvilket er godt. Det er dog kun plads 1, der kan udnytte de helt hurtige UHS-II kort, og det er lidt skrabet. Der er ingen indbygget blitz, men der medfølger en lille løs sag med et ledetal på ni. Det er knapt så praktisk som en indbygget, men bedre end ingenting.

Mark II kan ikke bruge samme batterier som den gamle model. Det nye og større batteri har en tredjedel mere kraft og kan alligevel lade op på den halve tid.

Det centrale ved OM-D E-M1 Mark II er, at det er et fantastisk kamera og det hidtil bedste med Micro Four Thirds-sensor. Den lille sensor betyder, at især teleobjektiverne til Micro Four Thirds er ekstremt kompakte. Man kan eksempelvis håndholde Olympus’ 300 mm-tele på F4.0, der svarer til en optik på 600 mm på et full-frame-kamera. Det er guld værd for naturfotografer. Desuden er der en del spændende tilbehør til den nye topmodel – fx undervandshuset PT-EP14 til rimelige 10.495 kroner. Desværre er kameraets pris steget 50 procent i forhold til forgængeren. Et kit med det glimrende zoomobjektiv på 12-40 mm F2.8 ender på 21.499 kroner.

Konklusion

På lave ISO-værdier spiller kameraet op med de bedste APS-C-kameraer, når det kommer til detaljegengivelse. Og så er optagehastigheden høj.
Kameraets autofokus er god, men især når den selv skal følge et motiv i bevægelse rundt i billedfladen, går det nemt galt.

Specifikationer

Mærke
Olympus
Mio. pixels
20,2
Brændviddeforl./optisk zoom
2
LCD-skærm
3
Billeder/sekund
60
Max. ISO
25600